مثــــــل دریا

تارنمای برای دوستداران شعر ، تصنیف و ترانه های ماندگار این سرزمین اهورایی ( لطفاْ ازقلم - فونت- BLotus و یا BZar استفاده کنید )

مثــــــل دریا

تارنمای برای دوستداران شعر ، تصنیف و ترانه های ماندگار این سرزمین اهورایی ( لطفاْ ازقلم - فونت- BLotus و یا BZar استفاده کنید )

حقیقت شعر ( عین القضات همدانی)

من میخوام توی این ویلاگ یه سری از شعرها، ترانه ها و تصنیفهای که هم ماندگارند رو بنویسم البته اونای که به دل من نشسته ! البته از شما دوستان هم میخوام توی این مسیر بهم کمک کنید . شعرها و ترانه های که براتون خاطره انگیز و به دلتون نشسته رو واسم بفرستید و مطمئن باشید به دل دیگران هم میشینه چون مصداق این جمله است که « آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند ».


البته سعی میکنم که مختصری در رابطه با صاحب یا صاحبان اثر بنویسم و همچنین برداشتی که بشخصه از این اثر هنری دارم رو بنویسم ولی این دلیل نمیشه که نظر من درست یا غلط باشه چون هر کسی از این اثر برداشت خودشو داره . بهتر زیاده گویی نکنم چون شهید عشق «عین القضات همدانی» به بهترین وجه ممکن به این موضوع اشاره کرده:


حقیقت شعر
جوانمردا ! 


این شعر را چون آینه دان !


آخر ، دانی که آینه را


صورتی نیست ، در خود.


اما هر که نگه کند،


صورتِ خود تواند دیدن.


همچنینی مدان که شعر را، 


در خود، 


هیچ معنایی نیست !


اما هر کسی ، از او ،


آن تواند دیدن که نقد روزگار و 


کمالِ کارِ اوست.


و اگر گویی:


«شعر را معنی آن است که قائلش خواست
و دیگران معنیِ دیگر
وضع میکنند از خود


این همچنان است که کسی گوید:


«صورتِ آینه، صورتِ رویِ صیقلی یی است که اوًل آن صورت نموده.»
و این معنی را تحقیق و غموضی هست که اگر در شرحِ آن
آویزم ، از مقصود بازمانم
.
عین القضات همدانی


نظرات 1 + ارسال نظر
غزلسرا شنبه 16 شهریور 1387 ساعت 14:01 http://www.newpoetry.blogfa.com

سلام گرامی

وبلاگ زیبایی دارید ... من با یکی از شعرهام آپم و منتظر سیلی نقد شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد